Badjasparadijs.nl - onze missie

Wekelijks bezoeken wij een succesvolle ondernemer om erachter te komen wat hen beweegt en hoe zij een succesvol bedrijf hebben neergezet. Dit keer zijn wij neergestreken bij Saskia, van Badjasparadijs.nl .

Vertel, hoe is het idee ontstaan voor Badjasparadijs.nl?

"We hebben de webshop opgericht in 2008. Het idee is eigenlijk geboren toen ik zelf geen bijzondere badjas op internet kon vinden. Je zoekt en zoekt, maar alles wat je tegenkwam waren witte en blauwe badjassen. En dan kom je in het buitenland en zie je volop keuze. Dat was een eye-opener, en een perfect niche voor ons. We liepen al een tijdje rond met het idee een om een webwinkel te starten, en de verkoop van badjassen: daar waren we eigenlijk al vrij snel enthousiast over, juist vanwege het niche-gehalte. Inmiddels zijn er 3 mensen fulltime met de webshop bezig."

Jullie zijn dus echte pioneers?

"Ja, binnen dit segment zeker. Er was gewoon niet veel te krijgen, wij zijn in dat gat gesprongen, en dat is goed geweest. Er was nauwelijks echte concurrentie. Ons  badjassen assortiment is zo breed in vergelijking met andere aanbieders. Alles onder 1 dak! Daarin willen wij ons onderscheiden en onze niche markt bedienen.”

In 2010 hebben we daarnaast gekozen om ook badjassen met naam / en logo, aan te bieden. We hebben hierin niet stil gezeten en bieden het personaliseren op verschillende manieren aan. En dit alles is mogelijk vanaf 1 stuk en de levertijd is echt maar 1-2 werkdagen."

Trots?

"Ja, absoluut. We zijn ontzettend gegroeid vanaf de start in 2008. We zijn klein begonnen, je zoekt goede inkoopkanalen, die hebben we gevonden, en is het op den duur snel gegaan. Maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen; we hebben veel geïnvesteerd, we zoeken altijd naar nieuwe mogelijkheden en we gaan op korte termijn zelfs 3-d printen! Zoals hierboven ook al aangegeven is het  personaliseren van badjassen erg in trek. En op korte termijn kun je dus je naam geborduurd hebben op een badjas d.m.v. een 3-D borduring. Dit is een borduring die op de badjas ligt. Moeilijk uit te leggen maar het beeldmateriaal volgt en spreekt voor zich. J"

Waar lagen de hindernissen en uitdagingen, als beginnende webwinkel?

"Poe! We zijn best tegen het nodige aangelopen vanaf de start. De opslag; hoe meer je uitbreidt, hoe meer je natuurlijk moet opslaan. Alles goed administreren. Retourzendingen die beschadigd zijn door de klant, zoals vlekken. Je krijgt te maken met leveranciers, die soms ineens een bepaald item ineens niet meer leveren. Je moet constant actueel blijven binnen de shop; anticiperen dus en heel veel meters maken. Maar ook je klanten bereiken op internet; dit doen wij 80% organisch, 10% door het inzetten van Social media en de overige 10% via onze verkooppartners zoals o.a. bol.com."

Verkoop je ook in het buitenland?

"Jazeker, vanaf de start hebben wij ook een Duitse webshop opgezet: www.bademantelparadies.de. En sinds 2015 proberen we ook de Belgische markt te bedienen met de webshop www.badjas.be."

Wat adviseer je beginnende startups?

"Ik denk dat de belangrijkste dingen zijn:

  • Hoeveel tijd denk je vrij te kunnen maken voor je webwinkel?
  • Heb je goede inkoopkanalen?
  • Kun je ook rondkomen als je webwinkel nog maar weinig oplevert?
  • Er zijn diverse webshop systemen die erg voordelig zijn; speciaal een shop laten bouwen is zeker in het begin niet altijd nodig.
  • Onderzoek je concurrentie. Is je product levensvatbaar; ook op lange termijn?
  • Zorg dat je onderscheidend bent; exclusieve merken, extra korting, goede backhands.
  • Wie is je doelgroep? Spreek hen op de juiste manier aan.
  • Gebruik alle middelen op internet; een webshop, Social media, shopping kanalen, en blijf altijd actief hiermee."

Saskia, bedankt voor het interview, is er nog iets wat je kwijt wilt?

"Ja, het is belangrijk om bevlogen en doortastend te zijn als je voor jezelf wilt beginnen; niet iedereen is een geboren ondernemer, zelfkennis is dus een pre!"